El projecte

uvic_lab: Un concepte innovador de Laboratori de Continguts Digitals a la Universitat de Vic

SOBRE LA UNIVERSITAT

La Universitat de Vic és una universitat jove, reconeguda oficialment pel Parlament de Catalunya el maig de 1997. Des dels seus inicis ha promogut la qualitat acadèmica i humana per a un context centrat en l'estudiant i la formació. Els seus programes d'ensenyament ofereixen qualitat i el contacte amb els estudiants, com es requereix per a l'Espai Europeu d'Educació Superior. La Universitat també manté un fort compromís amb Catalunya - el seu sistema universitari, la llengua i la cultura - i el desenvolupament regional.

ESTUDIS DE COMUNICACIÓ I ENGINYERIES

Els estudis de Comunicació varen començar l’any 2005. Foren uns estudis que posaren èmfasi en el multimèdia i els projectes interactius. Les llicenciatures i actualment els seus graus ofereixen una vintena d’assignatures relacionades amb el multimèdia (una experiència en nous mitjans de comunicació que cap altre universitat espanyola ha ofert). Creiem que aquest és un dels verdaders valors diferencials i afegit de la universitat i que cal preservar-lo.

CONCEPTE

Crear, gràcies a la infraestructura existent de professorat i alumnes, una experiència innovadora que consisteix en barrejar docents, antics alumnes (alumni) i alumnes brillants en multimèdia per oferir ajuda i especialització en àmbits concrets de la comunicació interactiva.

Generar una projecte experimental i capdavanter promogut per la Facultat d’Empresa i Comunicació de la Universitat de Vic i el Grup de Recerca en Interaccions Digitals (GRID) que pretén anar un pas més enllà tot unint professors, alumnes i estudiants post-graduats amb la intenció de produir prototips multimèdia i interactius, la investigació teòrica i la creació de sinergies creatives en l'àmbit digital

OBJECTIUS

Creiem en una visió integral del procés de comunicació, incloent els diferents actors involucrats (i no de forma separada). L'objectiu inicial és crear una "marca pròpia" en Comunicació Digital Interactiva i consolidar encara més l’àrea de multimèdia en general. Aquest nou laboratori de mitjans de comunicació podria respondre a una triple necessitat:

a) Proporcionar suport als estudiants i els grups que decideixen produir un projecte interactiu a la Universitat de Vic.

b) Crear un fòrum de discussió entre professors, alumnes, antics alumnes i professionals amb les corresponents sinergies resultants

c) Donar visibilitat als projectes anteriors i actuals dels estudiants, ja que actualment no disposen de cap canal específic per a la difusió i promoció.

d) En relació a la plataforma web, la idea és que més enllà de donar visibilitat als projectes i promocionar el laboratori, actui com a eina complementària per als grups d'estudiants que produeixen un projecte multmèdia.

ÀREES PRINCIPALS

- Multimèdia. Selecció de projectes (CAV, PER I PIRP)

- Infografia. Selecció de projectes (L’OUVIC)

- Projectes web (CAV, PER I PIRP)

- Animació Digital (CAV)

- Àudio Digital (CAV)

- Bloc Digital (CAV, PER I PIRP)

- Obrellaunes (CAV, PER I PIRP)

- Grau Multimèdia (EPS)

- Canal Uvic (CAV, PER I PIRP)

- GRID (FEC)

- E-week (FEC)

CONFIGURACIÓ
INICIAL

La configuració inicial del Laboratori contempla una triple divisió entre professors, ex-alumnes i alumnes. Les tres àrees són liderades per tres coordinadors, els quals són els encarregats de reunir-se periòdicament amb les tres comissions i informar-los de l’evolució del laboratori.

Professors

Arnau Gifreu
(director i coordinador)

Ruth Contreras, Efraín Foglia, Raymond Lagonigro i Marc Vaillo

Alumnes

Roger Soldevila (Grau Multmèdia – EPS) (coordinador)

Miquel Balaguer (CAV – FEC), Ariadna Gonzàlez (CAV – FEC), Elisabet Fonts (CAV – FEC) i Joui Cumeras (GM – EPS)

Ex-alumnes

Jaume Masarnau (Grau en Comunicació Audiovisual - FEC) (coordinador)

Aleix Sabaté, Jordi Roy, Albert Villanueva i Bernat Torras

Website produïda per Jaume Masarnau i Arnau Gifreu

FASES DE DESENVOLUPAMENT

- Conformació. El Uvic_Lab es concebeix com una entitat autònoma amb vinculacions amb diversos centres de la UVic. A la primera fase la vinculació natural és la FEC, el GRID (suport teòric) i OUVIC (Efrain Foglia).

Pensem en una estructura organitzativa clara i flexible.

- Suports. La segona fase es centra en definir quins suports es té a nivell universitari: patrocini, i mecenatge, transferència de coneixement (OTRI), pràctiques FEC, etc. Aquesta serà la forma de sustentar l'UVic_Lab. La idea és la autogestió.

- Presentació i promoció. Un cop dibuixat el seu perfil operatiu, caldrà consultar el suport universitari tot plantejant un pla d'acció promocional. Aquí és vital el treball de l'àrea de Comunicació, l'OTRI, etc.

Aquest projecte pot otorgar la projecció i visibilitat necessària per a la UVic en relació a la seva qualitat docent i com a eina útil en molts camps.

RELACIÓ PROFESSORS - CONTINGUTS
- Projectes Finals de Carrera. Especialitat Multimèdia: Arnau Gifreu